Понеділок, 03.02.2025, 12:03
Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт учителя української мови та літератури            Чміль Алли Юріївни

Меню сайту
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 8
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Я мову рідну збережу й вінок їй виплету на славу...(2 частина)

На екані демонструється історична довідка

1720 рік- указ Петра І про заборону книгодрукування українською мовою.
1775 рік – указ Катерини ІІ про заборону викладання українською мовою в Києво -Могилянській академії.
1884 – закриття всіх українських театрів.
1895 - заборона української дитячої книги.
1938 – видання Сталіним постанови про обов'язкове навчання і вивчення російської мови.
60-і рр. – початок відродження національної літератури.
28 жовтня 1989 року – прийняття закону про мови в УРСР.
1991 рік – сворення державної програми реалізації української мови та мов національних меншин до 2000 року.
6 січня 1997 року, знагоди святкування тисячоліття писемності, Президент України Леонід Кучма підписав указ про відзначення Дня української писемності і мови.

Учениця

Та Україна катам не скорилась
Її мова в піснях відродилась.

Ведуча

Мово українська наша!
До болю рідна нам і дорога.
Якою ти була колись?
Якими йшла шляхами?
Словами правди з нами поділись.

Королева Мова

Плюндрованій, мені на надавали прав.
Немов на звіря, об’являли лови.
Орел впивався в душу, тіло рвав,
Він був безмозкий, хоч і двоголовий.

Учень

Цареві блазні і кати,
Раби на розум і на вдачу,
В ярмо хотіли запрягти
Її, як дух степів, гарячу,
І осліпити, й повести
На чорні торжища незрячу.

Учениця

Хотіли вирвати язик,
Хотіли ноги поламати,
Топтали під шалений крик,
В’язнили, кидали за грати.
Зробить калікою з калік
Тебе хотіли, рідна мати.

Королева Мова

Я вся порубана була.
Як Федір у степу безрідний,
І волочила два крила
Під царських маршів тупіт грізний, -
Але свій дух велично грізний,
Як житнє зерно берегла.

Учень

Трембітна мово. Музико. Калино.
І споконвічна й назавжди моя.
До тебе завше я душею лину,
Марія.... Мрія.... Мамине ім’я....
Зорею, казкою ти снила тихо,
Коли в колиску клала немовля,
Вела за руку, берегла від лиха
І вчила вперше слово вимовлять.

Учениця

Я знаю: мова мамина – свята,
В ній незнищенний дух свободи,
Її плекали душі і вуста
Мільярдів. Це жива мова народу.

Учень

Її зневажить – зрадити народ,
Котрий до сонця зводився крізь муки.
Це – забруднити плеса чистих вод,
Це – потоптати материнські руки.

Учениця

Українська моя, рідна мово,
В кожнім слові твоїм – цілий світ!
Бачу барви у нім веселкові
І калини червоної цвіт.

Учень

Щедра ти, наче серце народу,
То засмучена, то дзвінка.
Мова рідна - від роду й до роду
Переходить гнучка та гінка.

Учениця

В ній душі глибина і прозорість,
Наша пісня і дума жива,
І суворість, і ніжність, і совість –
Вся історія в ній проплива.

Учень

Мово рідна, не зігнута сила;
І мелодій ключі золоті.
Ти, як мати, що нас породила.
Як земля, що тримає в житті.

З'являється Королева Мова і з нею Дівчата.

1-а дівчинка
Купана – цілована хвилями дніпровими.

2-а дівчинка
Люблена – голублена сивими дібровами.

3-я дівчинка
З колоска пахучого, з кореня цілющого.

4-а дівчинка
Із усмішки і сльози, сонця, вітру і грози.

Усі
Наша мова.

5-а дівчинка
Як осмута матерів.

6-а дівчинка
Думи сивих кобзарів.

7-а дівчинка
І дівочі переспіви синіх вечорів.

8-а дівчинка
Виплекана веснами і серцями чесними.

Усі. Наша мова.

Експрес минув станцію «Мова» і наближається до станції «Перлинна».

Учитель 
А до перлин української мови належать прислів’я і приказки. Віками їх складав народ, адже вони навчали народної мудрості.
Послухайте, які прислів’я складено про мову.

Ведучі читають по черзі.

  • Слово до слова – зложиться мова.
  • Красне слово – золотий ключ.
  • Удар забувається, а слово пам’ятається
  • Слово може врятувати людину, може і вбити.
  • Бережи хліб на обід, а слово на відповідь.
  • У кого рідна мова, у того душа здорова.
  • Хто мови своєї цурається, той сам себе стидається.
  • Де слова масні, там пироги пісні.
  • Щире слово людині, як дощ у засуху.

Учитель
А ще з нами сьогодні працюють учні, що претендують на звання
«Кращого знавцярідної мови». Це дві збірні команди учнів 5 -8 класів
« Мальви» 
«Маки»

Ось вам перше завдання від Королеви Мови.

1). Яка команда назве більше прислів’їв і приказок про мову.

2). Розкрийте зміст висловів про мову: Для команди «Мальви»

Мово рідна, слово рідне, хто вас забуває,
Той у грудях не серденько, тільки камінь має.
 (С. Воробкевич)

Для команди «Маки»

«Дивуєшся дорогоцінності мови нашої: в ній що не звук, то дарунок, все крупно, зернисто, як самі перла. ( М. Гоголь)

Вікторина «Народні звичаї»

Для команди «Мальви»

  1. Напій, яким заливають кутю. (Узвар)
  2. Якe свято знаменувало поворот сонця з літа на осінь? (Івана Купала)
  3. Що ставлять біля ополонки на Водохреща? (Хрест)
  4. Якими піснями зустрічали прихід весни? (Веснянками)
  5. Чим засівають на Василя? (Зерном)
  6. Український символ Нового року. (Дідух)

Для команди «Маки»

  1. Що розписують до Великодня? (Писанки)
  2. Кого кличуть їсти голодну кутю? (Морз)
  3. Коли приходить Новий рік за старим стилем? (З 13 на 14 січня)
  4. У день якого свята зима зустрічається з літом? (Стрітення)
  5. Давній, урочистий ритуал, що свідчив про закінчення жнив. (Обжинки)
  6. Про яке свято у народі кажуть, що до обіду цього дня осінь, після обіду – зима? (Покрова)

Ведуча
Вирушаємо далі. Наступна станція «Творча»

Доберіть прикметники до слова мова. Відповідайте по черзі. Хтo назве більше, та команда виграла.

(Калинова, різнобарвна, медова, солов’їна, барвінкова, мелодійна, співуча, іскрометна, промениста, сіяюча, шляхетна, задушевна, щира, рідна, благословенна, страждальна, жвава, дзвінка, повсякденна, пісенна, чарівна, величава, дотепна, зоряна, щемлива, жартівлива, мудра, свята.)

Ведучий
Учасники команд «Мальви» і «Маки» - діти сміливі, дотепні, спритні й, без сумніву, розумні. А чи володіють вони акторськими здібностями дізнаємось із наступного конкурсу «Прямо і влучно».

Ведуча
Кожна команда отримує листочок із записаними фразеологізмами. Ці стійкі вирази сприймаються не прямо, а як єдине ціле. Саме ці сполучення слів найяскравіше виражають національний характер мови. Отже, ви маєте показати без слів записані фразеологізми своїм суперникам, а вони їх мають відгадати й назвати.

 

 

Вхід на сайт
Пошук

Copyright MyCorp © 2025
Безкоштовний конструктор сайтів - uCoz